ben x (2007)

nic balthazar'ın aynı isimli kitabından kendisi tarafından senaryolaştırılarak beyazperdeye uyarlanan filmin yönetmeni de kendisi ve başrollerinde greg timmermans, laura verlinden, marijke pinoy, pol goossen, titus de voogdt gibi isimler yer alıyor. ülkemizde 27. uluslararası istanbul film festivali ve altın koza film festivali kapsamında gösterilen film, uluslararası film eleştirmenleri birliği tarafından fipresci ödülü'ne, montréal film festivali'nde de grand pix ödülü'ne layık görüldü.

ismini flamanca'da ben hiçim anlamına gelen "ik ben iks" deyiminden alan film, herkesten farklı otistik bir gencin içinde boğulduğu hayatını anlatmaktadır. archlord isimli bilgisayar oyununu düzenli olarak oynadığından dolayı oldukça yüksek bir seviyeye yükselen ve oyundakiler tarafından üstün biri olarak görülen ben, gerçek hayatta ise tam aksine çevresindekiler -özellikle okuldaki bazı arkadaşları- tarafından ezilmeye mahkum bir gençtir. bilgisayar oyunundaki karakterinin saygıdeğer olduğunu işin içine katınca ben'in kendisi de saygın ve sevilen biri olmak ister. okuldan eve, evden okula giderken bile hayatının neredeyse yarısı haline getirdiği oyununun görselliğini hayal eden ben, okuldaki bazı gerizekalı arkadaşları yüzünden malesef olmak istediği gibi biri olamayacaktır.

ben aynı zamanda archlord'da tanıştığı scarlite isimli kıza gönlünü kaptırmış, onun hayaliyle yaşamaya alışmış ama gerçek hayatta karşılaşma olasılıklarını düşünmemiştir. ben'in probleminden habersiz olan scarlite ise büyük bir istekle ben'le tanışmak istemektedir. bir yandan scarlite'in görüşme isteği arasında ikilemde kalan, bir yandan okuldaki ezilmelere karşı ayakta durmaya çalışan, bir yandan annesinin üzüntüsünü görmezden gelmeye çalışarak bir yandan da kendisini hasta olmadığına inandırmaya çalışan ben'in gerçekten dram yüklü hikayesi olmuş "ben x".

kişisel bakış açısına göre birçok ders çıkartılabilir. şahsen ben yeni neslin ezilen taraf üzerindeki hakimiyetinin ne kadar acımasız olduğu gerçeğini gördüm. bilgisayar oyunlarının insan üzerindeki etkisi, otistik bir gencin yaşam koşulları ve otistik bir çocuğu olan annenin psikolojik durumu da filmden çıkarılması gereke derslerden olabilir.

yönetmenin ilk denemesi olmasına rağmen oldukça sağlam, hatta 2007'nin en iyilerinden bir film çıkmış ortaya. filmde yer alan ve balthazar'ın romanından esinlenerek tasarlanan oyuna da www.archlordgame.com adresinden göz atabilirsiniz. sadece sonu için bile izlenmeye değer bu film, izleyin pişman olmazsınız.

3 yorum:

benay | 21 Eylül 2009 17:05

bu film hayatımın ilk film kritiğini yazdığım film, yorumuna sağlık :)

b.b. | 21 Eylül 2009 17:31

özel bir yeri olsa gerek, hem güzel filmdi baya :)

benay | 21 Eylül 2009 17:35

kesinlikle özel bir yeri var :)

ayrıca güzel de bir film...